تحلیل واحد درسی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در برنامه درسی رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان از منظر توجه به مشاوره کنکور دانش آموزان |
کد مقاله : 1022-6MEDUCT (R2) |
نویسندگان |
فرخ رو جلیلی * استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل واحد درسی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در برنامه درسی رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان از منظر توجه به موارد مربوط به کنکور دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش از نوع کیفی و در زمره پژوهشهای اسنادی است که اسناد مورد پژوهش به صورت تعمدی و نظری و به صورت تمام شمار، واحد درسی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره، به عنوان اخرین سند برنامه درسی این رشته شغلی بود است. نتایج با استفاده از تطبیق نیازهای مشاورین با برنامه درسی دوره کارشناسی برنامه درسی دوره کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره (سرفصل ها، منابع آموزشی) بود. چهار معیار اصالت، اعتبار، نمایان بودن و معنادار بودن اسکات، برای سند مورد پژوهش حاضر مورد تایید قرار گرفته است. با توجه به بررسیهای انجام شده در درس اصول و فنون راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان و موارد مربوط و مورد نیاز در جریان مشاوره کنکور برای مشاورین کنکور دانش آموزان، خلا مبحثی که به صورت صراحتاً مربوط به مشاور کنکور دانش آموزان است وجود دارد. در نتیجه به دلیل اهمیت جریان مشاوره کنکور پیشنهاد می شود در دروس مربوط به رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان دروسی گنجانده شود یا موارد مربوط به واحد های درسی واحد درسی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره تغییری در جهت ارتباط مستقیم با جریان مشاوره کنکور صورت گیرد. |
کلیدواژه ها |
مشاورین کنکور، مشاوره راهنمایی، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |