نقش اخلاق معلمی در توسعه مهارت های اجتماعی دانش آموز درون گرا |
کد مقاله : 1020-6MEDUCT (R3) |
نویسندگان |
وانیا رویانی1، اشرف منتظری2، فاطمه دهقان *1 1دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره)، واحد گرگان، گلستان، ایران 2گروه آموزش معارف، دانشگاه فرهنگیان تهران، واحد تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی نقش اخلاق معلمی در توسعه مهارت های اجتماعی دانش آموز درون گرا، بود. این پژوهش بر اساس نظریهی پدیدارشناسی، بهعنوان یکی از روشهای مطرح در پژوهشهای کیفی که بر نوعی استقراء استوار است و بهوسیلهی دادههای منتج از پژوهش نظریه تولید میکند؛ انجام شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل 10 معلم ابتدایی، 2 مشاور و 5 مربی پرورشی که شیوه انتخاب آنان هدفمند و از نوع گلوله برفی بود؛ انجام گردید. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. در این راستا تحلیل یافتهها، بیانکننده آن است که نقش اخلاق معلم در توسعه مهارت های اجتماعی دانش آموز درون گرا، بر مبنای اهداف(ایجاد اعتماد، تشویق به مشارکت، توجه فردی، آموزش مهارت های اجتماعی و...)، محتوا( درک فردی، آموزش مهارت های اجتماعی، مهارت های همکاری، حمایت فردی و...)، روش های یاددهی- یادگیری( آموزش مهارت های ارتباطی، بیان احساسات، استفاده از مدل های اجتماعی مثبت، توجه به نقاط قوت و...)، ارزشیابی(ارزشیابی های فردی و شخصی سازی شده، گروهی با ساختار مشخص، ارائه گروهی کوتاه، ارزشیابی مبتنی بر عملکرد و...)، فضا(ایجاد محیطی امن و پذیرند فعالیت های گروهی کوچک و هدفمند، انتخاب فعالیت های مناسب و...) ، یادگیری ضمنی (مدت زمان مداخله، شدت مداخله و تخصص مداخله گر)و نتایج تربیتی(افزایش خلاقیت، بهبود مهارتهای حل مسئله، افزایش همدلی و...) شکل گرفت. در پایانبر اساس نتایج و یافتههای بهدستآمده، رهنمودهایی برای معلمان، جهت توسعه مهارت های اجتماعی دانش آموزان درونگرا، ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
دانش آموز درون گرا، مهارت های اجتماعی، اخلاق معلمی، نقش معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |