نقش مهارت های ارتباطی در بهزیستن روانی دانشجو معلمان پردیس شهید باهنر همدان
کد مقاله : 1016-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
هیدا طوافی *1، زهره روغنیان2، مبینا شمس3
1کارشناس امور پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان همدان
2عضو هیأت علمی گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همدان
3کارشناس مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه فرهنگیان همدان
چکیده مقاله
این پژوهش باهدف مطالعه نقش مهارت های ارتباطی در بهزیستن روانی دانشجو معلمان در بین دانشجومعلمان پردیس شهید باهنر شهر همدان انجام‌شده است. پژوهش به روش پیمایشی به اجرا درآمده است. باید اذعان داشت که پرسشنامه‌های این پژوهش به صورت اینترنتی در بین پاسخگویان توزیع شده‌است. جامعهٔ آماری شامل کلیه دانشجو معلمان پردیش شهید باهنر در سال 1403 است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 268و نمونه‌ها به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب‌شده‌اند. نتایج توصیفی نشان می‌دهد که میزان مهارت های ارتباطی دانشجومعلمان در سطح متوسط بالا برآورد شده است و آن ها در سطح بالا از شاخص بهزیستی روانی برخوردارند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین میزان مهارت های ارتباطی و بهزیستی روانی دانشجومعلمان وجود دارد. همبستگی معناداری نیز بین هر یک از مؤلفه های مهارت های ارتباطی و بهزیستی روانی تأیید شده است. نتایج رگرسیونی حاکی از آن است که از بین متغیرهای مستقل، مؤلفه کنترل عاطفی با مقدار بتای 24/0 و مؤلفه مهارت گوش کردن با مقدار بتای 20/0 بیش‌ترین سهم را در تبیین متغیر وابسته بهزیستی روانی داشته‌اند. همچنین معادله پیش‌بینی میزان بهزیستی روانی می‌تواند 7/37 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند. بنابراین نتایج حاکی از نقش مهارت های ارتباطی در میزان بهزیستی روانی دانشجو معلمان دارد.
کلیدواژه ها
بهزیستی روانی، مهارت های ارتباطی، کنترل عاطفی، دانشجومعلم، همدان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی