مقایسه آثار چهار سکوی شبکه اجتماعی بر کودکان مبتلا به ADHD
کد مقاله : 1014-6MEDUCT (R2)
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، اصغر تنکابنی2
1دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید چمران
2دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران
چکیده مقاله
در عصر دیجیتال، رسانه های اجتماعی از طریق ارتباط افراد در سراسر جهان و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ایده ها و افکار به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. با این حال، حضور همه جانبه رسانه‌های اجتماعی چالش‌های منحصر به فردی را به‌ویژه برای افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) ایجاد می‌کند. در این پژوهش، تاثیر چهار سکوی فیس بوک، توییتر، تیک تاک و اینستاگرام بر رفتار کودکان مبتلا به ADHD بررسی شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد فیس بوک به عنوان سکویی مرکب از متن، تصاویر و ویدیوها، با وجود تحریک مغزهای کودکان مبتلا به ADHD؛ اما می‌تواند منجر به استرس و حواس‌پرتی گردیده و طاقت‌فرسا باشد. اینستاگرام به عنوان یک سکوی بصری که می تواند برای این کودکان جذاب باشد، پتانسیل مقایسه منفی خود با دیگران و کاهش عزت نفس را دارد. توییتر یک سکوی سریع می‌باشد که می تواند ضمن افزایش اضطراب، برای کودکان مبتلا به ADHD هم تحریک کننده و هم طاقت فرسا باشد. تیک تاک نیز به عنوان یک بستر بسیار جذاب و اعتیادآور، منجر به استفاده بیش از حد و مشکل در تمرکز این کودکان روی کارهای دیگر شود. انجام فعالیت بدنی در برنامه روزانه، ایجاد یک برنامه خودمراقبتی شامل فعالیت هایی مانند خواندن، یادداشت روزانه یا گذراندن وقت در طبیعت، سپری کردن زمان با دوستان و خانواده و شرکت در فعالیت های گروهی می تواند جایگزین سالمی برای استفادۀ کودکان مبتلا به ADHD از رسانه‌های اجتماعی باشد.
کلیدواژه ها
فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، مسائل کودکان، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، سلامت روان .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی