پل میان تئوری و عمل: نقش کارورزی در توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان رشته امور تربیتی
کد مقاله : 1012-6MEDUCT (R1)
نویسندگان
سید علی مسلمی *1، رضا علم2
1گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران
2دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، گلستان، ایران.
چکیده مقاله
در این مقاله به بررسی اثربخشی برنامه‌های کارورزی معلمان آینده و نقش آن در توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان پرداخته شده است. کارورزی به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در تربیت معلمان، فرصتی فراهم می‌کند تا دانشجویان علاوه بر یادگیری دانش نظری، مهارت‌های عملی خود را در محیط‌های واقعی آموزشی تقویت کنند. مطالعه با استفاده از ارزیابی‌های 15 کارشناس (معلمان راهنما) و 25 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان انجام شد. ارزیابی‌های دو گروه با استفاده از آزمون آماری مان-ویتنی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که برنامه کارورزی به شکل معناداری موجب افزایش شایستگی‌های معلمان در حوزه‌هایی مانند آموزش مؤثر، مدیریت کلاس، تعامل با دانش‌آموزان و والدین و در نظر گرفتن نیازهای ویژه دانش‌آموزان شده است. همچنین، چالش‌هایی نظیر بهبود در پذیرش دانش‌آموزان با توانایی‌های مختلف و افزایش تعاملات با والدین شناسایی گردید. به منظور رفع این کاستی‌ها، پیشنهاداتی همچون برگزاری کارگاه‌های تخصصی و توسعه برنامه‌های آموزشی برای تعامل بیشتر با والدین مطرح شده است. در نهایت، کارورزی به عنوان پلی میان تئوری و عمل، معلمان آینده را برای ورود به حرفه‌ای کارآمد و موثر آماده می‌سازد.
کلیدواژه ها
کارورزی، شایستگی‌های حرفه‌ای، تربیت معلم، آموزش عملی، تعامل معلم-دانش‌آموز، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی