نیاز به معیار جهت‌گیری در داستان‌های برگزیده کودک
کد مقاله : 1008-6MEDUCT
نویسندگان
سمیه رضایی *، زهرا رستگارنیک
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مهم ترین موضوع در آموزش کودکان و تربیت نسل آینده، داشتن و برگزیدن معیارهای درست و مطلوب برای کتابهای این گروه سنی جامعه است تا آنها را با ارزش‌های انسانی و در نتیجه رفتاری بهنجار آشنا سازد و آنها را یاری کند تا بتوانند در ساخت جامعه‌ای انسانی و دارای نظام ارزشی متعالی، نقش مؤثر و مفیدی داشته باشند. زیرا کودکان با همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستانی،درست را از نادرست تشخیص می دهند و معیارهای جهت‌یابی صحیح برای رسیدن به کمال را می شناسند و در مسیر درست گام برمی دارند.
به همین منظور در این مقاله به بررسی و تحلیل 30 اثر از کتاب‌های پرجایزه و منتخب کودک و نوجوان بر اساس نظرات اریک فروم پرداختیم و به این نتایج دست یافتیم که شخصیت‌های اصلی در ده داستان جهت‌گیری مناسبی دارند. این داستان‌ها با پایان خوش بسته می‌شوند و شخصیت‌های داستانی، شخصیت‌های موفقی هستند که کودک با آن همذات‌پنداری می‌کند. در یازده داستان، جهت‌گیری نامناسب شخصیت‌های داستانی مشاهده می‌شود. شخصیت‌ها با انتخاب رفتار نامناسب، یا در نیمه‌های داستان، پشیمان می‌شوند و مسیر خود را تغییر می‌دهند یا در پایان داستان شکست می‌خورند. این شخصیت‌ها اغلب شخصیت‌های فرعی یا شخصیت‌های اصلی ناموفقی هستند که کودک را به فکر وامی‌دارند.
کلیدواژه ها
کتاب‌های برگزیده کودک، تربیت، ادبیات کودک، معیارهای جهت گیری، اریک فروم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر