اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر شایستگی اجتمایی-هیجانی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت
کد مقاله : 1003-6MEDUCT (R2)
نویسندگان
سمیرا حبیبی *
گیلان. رشت. دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی
چکیده مقاله
اهداف:پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر شایستگی اجتمایی-هیجانی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت انجام شد. روش پژوهش:روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر شهر رشت درنیم سال اول تحصیلی 1403-1402 بودند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15نفر)، گمارده شدند. افراد گروه آزمایش بسته آموزشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی را در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هر هفته 2 جلسه)، به صورت گروهی دریافت کردند؛ افراد گروه کنترل به مدت 2ماه در لیست انتظار قرار گرفت. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ شایستگی اجتماعی- هیجانی زو و جسی (2012) ،استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس، استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیر شایستگی اجتماعی-هیجانی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p<).نتایج پژوهش: در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که استفاده از بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی می‌تواند به‌عنوان مداخله-ای مؤثر در جهت افزایش شایستگی تحصیلی و بهبود هیجانات تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی، مورد توجه مشاوران قرار گیرد.
کلیدواژه ها
بازی درمانی ،شایستگی اجتماعی هیجانی، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی